Skip to content

8 Sätt Att Marknadsföra Ditt Företag Digitalt

Varför är det så viktigt att marknadsföra sitt företag online, och hur gör man det på bästa sätt? De begreppen ska vi reda ut i den här artikeln, och vi startar med varför.

Marknadsföring handlar i slutändan om ökad försäljning, och det kan man uppnå på många sätt, både direkt och indirekt. Annonsen med erbjudande om halva priset på din produkt genererar direkta köp, där kunden med ett klick kan beställa från din webbshop, eller gå till sin återförsäljare och handla där. Bra och informativt innehåll på din hemsida gör att kunden hamnar där när denne googlar efter info om din och liknande produkter, vilket bygger förtroende för just ditt företag när det sedan är dags att handla och slutföra ett köp.

Genom digital kommunikation får du också möjlighet att på ett effektivt sätt mäta och ta reda på vilka dina kunder egentligen är, och fokusera på att vända dig till dem som faktiskt vill handla just av dig och ditt företag. Det är onödigt att lägga tid och pengar på reklam till en målgrupp som egentligen inte alls är intresserad, och med största sannolikhet inte heller kommer att bli det.

Mejl

I Internets begynnelse slog mejlinglistorna igenom snabbt och stort. Faktum är att e-postmarknadsföring fortfarande har stor genomslagskraft. Idag kallas de oftast för nyhetsbrev, och kan innehålla information om nya produkter, speciella rabatter eller erbjudanden, produktinformation och förhandstips. Här kan du ge läsaren en känsla av att vara utvald och ha tillgång till något som inte alla andra har, välj rätt mjukvara för e-postmarknadsföring, det finns flera gratisprogram som erbjuder ett fritt antal mejl och kontakter varje månad och där man hittar mallar och annan hjälp.

Sociala medier

Facebook, Twitter, bloggar och Instagram – här måste man synas! Inte överallt, men någonstans. Välj den plattform du är bekvämast med och som du vill att ditt företag ska förknippas med. Är du bättre på bilder än text så kanske du ska välja Instagram, och om korta snärtiga kommentarer är din grej så prova Twitter. Det viktiga är att du har en strategi som du följer upp och reviderar när det behövs. Bestäm hur ofta du ska posta, och vad. Var personlig och relevant och notera vad som ger mest positiv uppmärksamhet. Annonser på sociala medier är lätta att rikta till rätt kundsegment, och man kan välja att betala bara när någon faktiskt klickar på din annons eller länk.

SEO

De tre magiska bokstäverna som avgör om din hemsida hamnar högst upp på den viktiga google-sökningen. Sökmotoroptimering, som det också kallas, gör att sökmotorerna favoriserar din hemsida och baseras på flera olika metoder. Innehåll, uppbyggnad, nyckelord och domännamn ska vara relevanta och väl genomtänkta för att ge så bra betyg och ranking som möjligt.

Mobilt

Idag är mobilen förstahandsvalet för många när det gäller att använda nätet, och det är därför viktigt att anpassa sin digitala kommunikation till det. Hemsidan ska naturligtvis vara mobilanpassad, och man kan välja att lägga till en digital tjänst, kanske en app eller en sms tjänst som meddelar när ditt beställda paket gått i väg. Detta ger mervärde till ditt företag, och stärker ditt varumärke ytterligare.

Hemsidan

Det är viktigt att din hemsida innehåller bra, välskrivet och relevant material. På så vis blir den omtyckt av sökmotorerna, och lätt att hitta för potentiella kunder. För många börjar den digitala kommunikationen här, har inte företaget en hemsida så finns de inte. En bra hemsida fungerar som en kunskapskälla för att bygga förtroende med kunden, och säljer på det viset både direkt och indirekt.

Affiliate marknadsföring

Här tar du hjälp av någon annan, som mot betalning ser till att din produkt eller tjänst får reklam och når ut. De nätverk som kopplar ihop hemsidesägare med annonsörer kallas affiliatenätverk, och kan liknas vid en mäklare som mot betalning ser till att annonsen syns på rätt ställen på nätet. Oftast baseras betalningen på antal visningar eller klick.

Bloggar

Ett produktomnämnande i en blogg kan ha stor genomslagskraft, och ge ett företag eller en produkt en rejäl skjuts. Enligt marknadsföringslagen måste en bloggare berätta om denne har fått betalt för att marknadsföra produkten. Om en känd bloggare skriver positivt om företaget eller dess produkter på eget initiativ är det ofta många läsare som vill ha produkten.

Film

En bra reklamfilm kan bli en viral succé, och sprida sig över nätet med blixtens hastighet. På Youtube, Facebook och andra sociala medier är det lätt att dela och sprida vidare, och många tittar mer än vad de läser. Även här gäller det att ha en bra sökmotoroptimering, så att filmen hittas av sökmotorerna.